Hva er vår agenda nummer én?

Agenda-1.jpg

Hva vil det si å være en disippel av Jesus i år 2020? Hvorfor har Gud plassert oss her i Horten? Hva er Inspirekirken sin plass?

Nytt år, nytt tiår. For flere av oss i lederskapet i Inspire, er dette årsskiftet det første i denne rollen. Flere av spørsmålene over har vi kanskje stilt oss før, men når man sitter ved roret for en kirke så får spørsmålene en enda større tyngde: «Gud, hvorfor er vi her?! Hva vil Du skal være først på vår agenda?»

Høsten 2019 ble vi i Inspire-lederskapet med i læringsfelleskapet Agenda1 – hvor hovedmålet er å utruste vårt fellesskap til å være med på å oppfylle det siste Jesus ba disiplene sine om: «Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler». Utover våren har vi lyst til å dele det vi lærer om på Agenda1 med resten av Inspirekirken – slik at vi sammen kan være det lyset som Jesus har satt oss til å være, og slik at mennesker i byen vår kan bli kjent med Ham.

Hvorfor er dette så viktig? Jo, fordi Gud elsket verden så høyt at Han sendte sin sønn, Jesus, for at hver den som tror på Han ikke skal gå fortapt, men ha evig liv (1). Og hva er det evige livet? Det er å kjenne den eneste sanne Gud, vår Far, og Jesus, som Gud har sendt (2). For han har fridd oss ut av mørkets makt og ført oss over i sin elskede Sønns rike. I ham er vi kjøpt fri og har fått tilgivelse for syndene (3).

Det er mye mørke i verden i 2020. Mange ser mørkt på fremtiden og lurer på hva dette nye tiåret vil bringe. Hva har vi å komme med opp mot de store verdenskreftene og usikkerhetene som rår? Vi har livets lys! Jesus sa at han er verdens lys (4), og den som følger han skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys. Han sa også at vi er verdens lys! (5) Han har satt oss til å skinne lys i mørket, til å bringe håp til de håpløse, frihet til fanger, syn til de blinde og sette undertrykte fri. (6)

Derfor vil vi at Inspirekirkens agenda nummer én er at vi blir utrustet til å være lys i verden, slik at de som møter oss også møter Jesus og hans kjærlighet for dem.

– Ellen Haugen

1: Joh 3,16