Motiv fra Karljohansvern i Horten

Inspire kirken har et tverrkirkelig hjerte som oppsummeres godt i sitatet: «Enhet i det vesentlige, frihet i det uvesentlige, kjærlighet i alt».

Inspirekirken er tilknyttet Misjonskirken Norge (MKN).

I Inspirekirken kan man ha ulike syn på dåpen; barnedåp, eller troende-/bekjennelsesdåp. Selv om vi ønsker å gi frihet i spørsmålet om tid og form for dåpen, tror vi at en hver kristen bør være en døpt kristen. Vi som kirke skal legge til rette for ulik praksis.

Vi er en selvstendig menighet og har gjennom å tilhøre Misjonskirken Norge, sluttet oss til Misjonskirken Norges menighetsprinsipper, for i fellesskap å virke for Guds rikes vekst.

Vår tro og lære bygger på Bibelen, den Apostoliske trosbekjennelsen og Lausannepakten.

I Horten er vi med i Felleskirkelig forum sammen med de andre menighetene i byen. Vi heier på tverrkirkelige initiativ, der vi sammen kan formidle Guds kjærlighet til byen.

Enhet i det vesentlig, frihet i det uvesentlig, kjærlighet i alt.
— Pave Johannes XXIII