Forventninger til 2022

Lederteamselfie: (f.v.) Andreas, Ove, Ellen, Kristine, Else Gunn og Håvard.

«Nytt år, nye muligheter», sier vi ofte. Vi forbinder nyttår med forventninger, kanskje nyttårsforsett? Men i denne tiden vi er i, så opplever vi at det er lite forventninger knyttet til nyåret. Ser vi tilbake på 2021, så er det kanskje begrenset med lyspunkt eller oppturer. Pandemi, voldshendelser, sykdom, uro i verden, naturkatastrofer – dette har farget nyhetsbildet i 2021. Manges hverdag er blitt preget av bekymring og frykt, og kanskje også frustrasjon og sinne.

Julehøytiden er nettopp forbi – den høytiden som aller mest markerer Håp for verden. Men har vi tatt julens håpsbudskap inn over oss, midt i mørket?

Den Norske kirke laget en video til julesangen Hellige natt, som treffer godt. Midt i mørket så finnes det gode nyheter:

Hellige natt, du nådestund for verden
Da Gudemennesket til jorden steg ned
For å forsone alle våre synder
Og lide dødens smerte i vårt sted
Se håpet stråler over hele verden
Og lyset skinner over dal og fjell
Menneske, våkn opp!
Og fryd deg i din frihet
Hellige natt, som kom med nåde til vår sjel
— Utdrag fra julesangen «Hellige Natt»

Lyset skinner i mørket, og mørket har ikke overvunnet det, sier Johannes evangelium i kapittel 1, vers 5. Det er en sannhet. Og det er en sannhet at Jesus led dødens smerte i vårt sted. Ved å tro på Ham, har vi fått tilgang til en skatt – en skatt som ikke bare gjelder et liv etter døden, men her og nå! Jesus sier «Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere, ikke den fred som verden gir. La ikke hjertet bli grepet av angst og motløshet.» (Joh 14,27).

Denne skatten som vi har fått, er som en skjult perle i en åker – den er uendelig verdifull, men ukjent for så mange. Og mulighetene til å dele føles så begrensa … pandemien strekker seg ut i uviss tid, og vi føler på begrensninger, isolasjon og apati. Hva kan vi gjøre? Paulus skriver i 1. Tessalonikerbrev 5, 16-18: «Vær alltid glade, be uavbrutt, takk Gud under alle forhold». Ja, vi kan TAKKE og BE – det blir ikke hindret at smittevern og restriksjoner.

Så hvilke forventninger har Gud til 2022? Hva vet vi at Han ønsker? Vi vet at Han elsker alle mennesker, og lengter etter at vi skal få leve i frihet og fullhet med Han. Kanskje verktøyene for å nærme oss dette – både for vår egen del og for alle i byen vår – er enklere enn vi tror. Kanskje vi kan starte med bønn og takk.

Praktisk øvelse:

Hva takker du Gud for i 2021? Og hva ber du for i 2022? Tenk både på din relasjon med Gud, dine relasjoner i fellesskapet med andre hverdagsdisipler (for eksempel gjengen i inspirekirka!) og din relasjon til de som ikke kjenner Guds godhet i livene sine. Noter ned og heng opp lappen på kjøleskapet. Og del gjerne et bønneemne eller to med oss.

Hilsen Ellen – og resten av ledergruppa

(Tekst: Ellens notater fra gudstjeneste 9. januar 2022)

Fra dagens gudstjeneste: Marit og Håvar snakker om hva inspirantene og tweensa skal gjøre, alltid kreative og morsomme for store og små.